به نیازمندی ایران خوش آمدید

ویزای تحصیلی، آمریکا یا کانادا؟

دریافت ویزای تحصیلی کانادا آسانتر است یا ویزای تحصیلی امریکا؟

تحصیل در کانادا یا آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی از آنها با توجه به این که هر دو جزو کشور های توسعه یافته با سطح بالای زندگی و فرصت های تحصیلی و شغلی بالایی می باشند، خواسته ی هر دانشجوی بین المللی است. ایالات متحده آمریکا سالانه میزبان بیش از 800,000 دانشجوی خارجی است و این امر این کشور را به بزرگترین مقصد تحصیلی دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. وجود دانشگاه های معروف با رتبه بندی های بالا سبب شده آمریکا  یکی از محبوب ترین مقاصد متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد.  با این حال در سال های گذشته کشور کانادا در زمینه تحصیلی از کشور آمریکا پیشی گرفته است و شرایط نسبتا راحت تری را جهت دریافت ویزای تحصیلی برای متقاضیان فراهم کرده است. طبق مطالعات انجام شده دانشگاه های کانادا در آسان سازی شرایط اخذ ویزای تحصیلی عملکرد بهتری نسبت به ایالات متحده آمریکا داشته اند .

در جدول زیر آمار کلی دانشجویان بین المللی که یکی از دو مقصد تحصیلی را انتخاب نموده اند قابل مشاهده است:

سیستم درخواست ویزای تحصیلی در ایالت متحده آمریکا یک فرایند زمان بر و پیچیده است که نیازمند بررسی دقیق و  انتظار زیاد می باشد. در حالی که درخواست ویزای تحصیلی کانادا نسبتاً آسان تر و کوتاه تر است و همین امر دانشجویان بین المللی را ترغیب میکند تا کشور کانادا را جهت تحصیل انتخاب نمایند.

موارد مهم در انتخاب کشور مقصد جهت دریافت ویزای تحصیلی

موارد مهم در انتخاب کشور مقصد جهت دریافت ویزای تحصیلی

در زیر به بررسی برخی از موارد که در انتخاب کشور مقصد جهت دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در کانادا یا آمریکا شما را یاری میدهد، میپردازیم:

هزینه ها در آمریکا و کانادا 

برای بررسی ساده تر و دقیق تر هزینه ها در آمریکا و  کانادا بهتر است دو نوع هزینه تحصیل و هزینه زندگی را مد نظر قرار داده و بررسی نماییم:

هزینه های تحصیل

 هزینه های تحصیل با توجه به نوع رشته تحصیلی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. با این حال در جدول زیر هزینه های  تحصیل در هر یک از کشور های کانادا و آمریکا را به صورت تقریبی بررسی نموده ایم:

*هزینه ها بر اساس دلار آمریکا محاسبه شده است.

همانطور که مشاهده میکنید هزینه های تحصیل در کشور کانادا بسیار کمتر از کشور آمریکا است. از این رو کشور کانادا مقصد مقرون به صرفه تری برای دانشجویان بین المللی به حساب می آید.

هزینه های زندگی

علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی نیز در هر یک از این کشور ها حائز اهمیت است. طبق آخرین بررسی های انجام شده در سال 2021با توجه به شاخص هزینه ی زندگی در کشور ها(cost of living index )  کانادا و آمریکا به ترتیب در رتبه 26 و 28 قرار دارند و از نظر رتبه بندی تقریبا نزدیک به هم هستند. با این حال در جدول زیر به بررسی جزئی از تفاوت هزینه های زندگی در کانادا و آمریکا خواهیم پرداخت:

*هزینه ها بر اساس دلار آمریکا محاسبه شده است.

همانطور که مشخص است هزینه زندگی نیز در کانادا کمتر از آمریکا می باشد و از این لحاظ نیز کشور کانادا انتخاب ایده آل تری برای دریافت ویزای تحصیلی است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

با اینکه شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و همچنین ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین المللی یکسان است ، همچنان تفاوت های مهمی وجود دارند که باعث میشوند اخذ ویزای دانشجویی از دانشگاه های کشور کانادا ساده تر از دانشگاه های کشور آمریکا باشد. لازم به ذکر است که ویزای دانشجویی کانادا و ویزای دانشجویی آمریکا  تقریبا  دارای مراحل یکسانی می باشند و در هر دو کشور زمان تقریبی دریافت مدرک لیسانس برابر 4 سال می باشد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

در زیر به بررسی برخی از تفاوت ها میپردازیم:

آزمون های SAT, CAT

جهت دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارائه نتیجه آزمون های SAT/ACT اجباری است  ACT) در اصل مخفف عبارتAmerican College Testing   بوده و یک آزمون استاندارد و حرفه‌ای در جهان برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشور آمریکا به شمار می رود. آزمون SAT نیز یک آزمون ورودی چندگزینه‌ای و کاغذی است که توسط اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌های دنیا برای پذیرش استفاده می‌شود)  این در حالی است که در کشور کانادا اجباری برای گذراندن آزمون های SAT, CAT وجود ندارد.

آزمون GRE

در کشور آمریکا دانشجویان بین المللی جهت ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد حتما باید آزمون GRE را گذرانده باشند . هر چند که برای همه دانشگاه های ایالت متحده آمریکا به نتیجه آزمون GRE  احتیاجی نیست اما با این حال اکثر دانشگاه های این کشور از متقاضی نتیجه این آزمون را میخواهند. این در حالی است که در کشور کانادا متقاضی نیازی به آزمون GRE ندارد. تنها تعداد انگشت شماری از دانشگاه های کانادا هستند که از دانشجویان بین المللی درخواست نمره GRE میکنند.

شرایط استخدام و کار پس از تحصیل

شرایط استخدام و کار پس از تحصیل برای دانشجویان بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است . در واقع یکی از مهمترین دلایل تحصیل در خارج از کشور فراهم شدن فرصت های شغلی وسیع می باشد. در کشور آمریکا شغل هایی از قبیل : پزشکی، دندان پزشکی، مدیریت، مهندسی نرم افزار، امور مالی و ... در دسته محبوب ترین حرفه ها با بالاترین حقوق قرار میگیرند. در حالی که شغل هایی مانند: تحلیل گر برنامه، معلمی، مدیریت مالی، پرستاری، پزشکی و ... جزو شغل های محبوب کشور کانادا می باشند.

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا

کشور کانادا شرایط را برای دانشجویان بین المللی به گونه ای فراهم کرده است تا پس از تحصیل در کانادا و فارغ التحصیلی،  برای استفاده از فرصت های شغلی در کانادا بمانند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود تا 3 سال اجازه کار دارند. در واقع مجوز کار پس از اتمام تحصیل (Post-Graduation Work Permit (PGWP)) بخش جدایی ناپذیر سیستم مهاجرتی کانادا است و همچنین این روند مسیری به سوی اخذ اقامت دائم و در نهایت  اخذ شهروندی این کشور می باشد.

شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا

 در آمریکا پس از تحصیل به راحتی کانادا نمی توان اقامت گرفت و شرایط بسیار سختگیرانه ای برای دریافت گرین کارت حاکم است. دانشجویان پس از اتمام تحصیل در آمریکا  تنها 1 سال اجازه کار موقت و مرتبط با رشته تحصیلی شان در این کشور را خواهند داشت. پس از یکسال متقاضیان می‌توانند درخواست تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری را بدهند و در صورت موفقیت و اخذ ویزای کار آمریکا، به مدت 5 سال باید در این کشور کار کرده و سپس میتوانند برای دریافت اقامت دائم آمریکا اقدام نموده و در نهایت  گرین کارت آمریکا را دریافت نمایند.

استاندارد های زندگی

بر اساس آخرین بررسی شاخص زندگی بهتر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)  کشور کانادا جایگاه فوق العاده خوبی را در زمینه حال خوب (Well-being) در مقایسه با دیگر کشور ها دارد. کانادایی ها طبق این شاخص بسیار از زندگی خود راضی هستند. میانگین این شاخص در حالت کلی 6.5 می باشد در حالی که این رقم برای کانادایی ها 7.4 از 10 است، حتی بالا تر از میانگین کلی ! این امر نشانگر موفقیت کشور کانادا در زمینه راضی نگه داشتن شهروندانش می باشد.

نتیجه بررسی های انجام شده

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مناقشات در مورد مسدود شدن ویزای تحصیلی ایالات متحده آمریکا در بحبوحه همه گیری COVID-19 منجر به ضربه نهایی به تعداد دانشجویان متقاضی تحصیل در ایالات متحده آمریکا شد. اگرچه این تصمیم لغو شد، تغییرات در سیاست های ویزای دانشجویی نیز بر هجوم دانشجویان بین المللی به ایالات متحده تأثیر گذاشت. از سوی دیگر، کانادا چنین تغییرات شدیدی را در تعداد دانشجویان بین‌المللی، که این کشور را برای تحصیلات عالی انتخاب می‌کنند، تجربه نکرده است. در نتیجه با توجه به شرایط سیاسی پایدار، میزان هزینه های کمتر، بالا بودن استاندارد های زندگی و وجود فرصت های شغلی بی شمار، می توان فرض کرد  کشور کانادا انتخاب ایده آل تری به عنوان کشور مقصد جهت دریافت ویزای تحصیلی می باشد.

سخن پایانی

انتخاب کشور مقصد و بررسی مزایا و معایب آنها و همچنین مقایسه کشور ها با یکدیگر برای متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی در خارج از کشور همواره مواردی مهم و در عین حال دشوار بوده است. به همین دلیل راهنمایی افراد متخصص و با تجربه در این زمینه میتواند مسیر دشوار مهاجرت را برای شما به عنوان متقاضی ویزای تحصیلی هموار نموده و این امکان را فراهم کند تا با دید وسیع تری مسیر پیش روی خود در مهاجرت به مقصد مورد نظرتان  را ارزیابی کنید. موسسه یUSPVS  با بهره گیری از افراد متخصص و کار آزموده در تلاش است تا  شما را در رسیدن به مقصد مورد نظر همراهی نماید. جهت دریافت فرم مشاوره رایگان مهاجرت و کسب اطلاعات دقیق تر، کلیک کنید.