به نیازمندی ایران خوش آمدید

مکانیزم صندلی اداری چیست؟ اجزا و نحوه تعویض آن

مکانیزم یکی از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین قطعات در صندلی‌ های اداری است که با استفاده از آن می‌ توانید صندلی اداری خود را در جهت های مختلف تنظیم کنید. در واقع باید مواظب باشید در صورت خراب شدن آن؛ سریعا اقدام به تعمیر صندلی کنید.

تعمیر صندلی

مکانیزم دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ ها تنظیمات خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌ دهند. این قطعه در صندلی، نقش بسیار مهمی دارد و از این‌ رو باید هنگام خرید صندلی دقت داشته باشید که مکانیزم موجود در آن، از مرغوبیت کافی برخوردار باشد؛ در غیر این صورت طول عمر صندلی نیز بسیار کاهش می‌یابد. 

به‌ طور معمول یکی از مهم‌ ترین امکانات صندلی‌ های اداری؛ قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع آن ها است. با بهره گرفتن از این صندلی ها، شما می‌ توانید به‌ راحتی متناسب با بدن خودتان؛ صندلی‌ تان را تنظیم کنید و ساعت‌ های طولانی بر روی آن بنشینید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث شود شما دیگر نتوانید از صندلی اداری تان استفاده کنید؛ خراب شدن مکانیزم است. در واقع با خراب شدن مکانیزم صندلی، دیگر امکان تنظیم شیب صندلی و یا تنظیم ارتفاع آن وجود نخواهد داشت و شما باید هرچه سریع‌ تر مکانیزم صندلی خود را تعویض کنید.

برای تعمیر صندلی یا تعویض مکانیزم، می‌ توانید از افراد متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا آن ها به‌ راحتی قطعه آسیب‌ دیده را برای تان تعویض نمایید. البته بهتر است بدانید که این کار نیاز به‌ مهارت خیلی تخصصی و بالایی ندارد؛ از این‌ رو شما نیز می‌ توانید خودتان به‌ سادگی این کار را انجام دهید.

برای تعویض این قطعه مهم؛ کافی است قطعات پشتی و کفی صندلی اداری را جدا کنید. سپس مکانیزم جدید را به‌ راحتی جایگزین مکانیزم آسیب‌ دیده کنید.

تعمیر صندلی

انواع مکانیزم صندلی اداری

  • مکانیزم L

یکی از مکانیزم‌ های صندلی اداری؛ مکانیزم L است که به‌ طور معمول از 2 بخش اصلی؛ ستون و کفی L تشکیل شده‌ است. در این مکانیزم تنها پشتی صندلی است که قابلیت جا به جایی ساده و راحت را دارد.

نشیمن صندلی در این نوع مکانیزم، ثابت است و فقط تکیه‌ گاه تا زاویه‌ مشخصی می‌ تواند خم شود. انواع صندلی کامپیوتر و صندلی‌ های معمولی که برای مصارف خانگی طراحی شده‌ اند؛ در ساختار خود از این نوع مکانیزم بهره می‌ گیرند.

  • مکانیزم تیلت

این نوع مکانیزم را بیشتر با نام‌ های؛ مکانیزم بدون براکت یا بدون تسمه می‌ شناسند. بهتر است بدانید که در این نوع مکانیسم اگر قفل مکانیزم آزاد باشد، هنگام جا به جایی پشتی، نشیمن نیز همراه آن جا به جا می‌ شود.

یعنی اگر با کمر به پشتی صندلی فشار وارد کنید و تکیه‌ گاه را به عقب هدایت نمایید، نشیمن صندلی نیز با آن کمی جمع می‌ شود و زاویه بین نشیمن و پشتی ثابت باقی می‌ ماند.

بهتر است بدانید؛ قیمت مکانیزم صندلی اداری، با توجه به کیفیت، جنس و برند آن تعیین می شود. پس سعی کنید سراغ یک جنس باکیفیت بروید تا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، خراب نشود و دچار ضرر نشوید.

تعمیر صندلی اداری

  • مکانیزم سینکرون

در مکانیزم سینکرون، حرکت میان پشتی و نشیمن غیر هم‌ زمان اما به‌ صورت هماهنگ است. یعنی نوعی رابطه میان آن ها وجود دارد. مثلا اگر پشتی این صندلی‌ ها را 15 درجه به عقب هل دهید، نشیمن آن نیز به‌ اندازه‌ 5 درجه تغییر زاویه خواهد داد.

قطعات و اجزاء مکانیزم صندلی اداری

  • محل نصب جک صندلی

مهم‌ ترین وظیفه مکانیزم صندلی‌ های اداری، فراهم کردن امکان اتصال جک صندلی به قسمت نشیمن است. به گونه ای که حرکت گردشی و عمودی نشیمن، توسط جک صندلی تنظیم می شود.

  • جک صندلی

در واقع بهتر است بدانید که جک صندلی اداری نیز خود بر روی مکانیزم نصب می ‌شود. نشیمن را هم به مکانیزم وصل می کنند و به این صورت بین جک و نشیمن ارتباط برقرار خواهد شد.

  • شیارهای نصب نشیمن

به عنوان شاسی صندلی، مکانیزم باید شیارهایی جهت مونتاژ یا نصب نشیمن داشته باشد که معمولاً به وسیله خار و پیچ نصب می ‌شوند. این شیارها دارای سوراخ های مختلفی هستند که باید در هنگام انتخاب نوع مکانیزم، حتما به فاصله سوراخ‌ های نشیمن توجه داشته باشید. 

 

  • دسته جک

با استفاده از دسته جک به‌ راحتی می‌ توانید ارتفاع صندلی را همان‌ طور که می‌ خواهید، تنظیم کنید. دقت داشته باشید که دسته جک در صندلی های اداری، نقش بسیار مهمی دارند و اگر آسیب ببینند؛ ممکن است صندلی تان دیگر کارکرد مناسبی نداشته باشد.

در چنین شرایطی بهتر است اول از هر چیزی؛ اقدام به تعمیر صندلی و قطعه آسیب دیده کنید زیرا ممکن است دیگر اجزاء صندلی نیز، دچار مشکل و آسیب شوند.

  • اهرم قفل مکانیزم

اهرم قفل مکانیزم نیز وظیفه دارد قفل را فعال یا غیرفعال کند، به‌ گونه‌ ای که حرکت زاویه نشیمن نسبت به پشت کنترل شود و از به خطر افتادن سلامت افراد استفاده کننده نیز؛ جلوگیری شود.

  • قاب و فنر

در واقع با حرکت فنر می‌ توانید سختی صندلی را تنظیم کنید. این فنر و قاب وظیفه تنظیم کردن روان بودن یا سختی حرکت پشتی صندلی را برعهده دارند و می‌توانید با کمک آن‌ ها همان‌ طور که مد نظرتان است، صندلی‌ تان را تنظیم نمایید.

  • براكت

به‌ طور معمول از این قطعه برای مکانیزم‌ های سینکرون استفاده می‌ کنند و نشیمن نیز به آن وصل است. در حین خرید صندلی های اداری؛ توجه داشته باشید که براکت صندلی از مرغوبیت کافی برخوردار باشد تا بعد از مدت کوتاهی، نشکند و آسیب نبیند.

همان طور که متوجه شدید؛ مکانیزم‌ ها انواع مختلفی دارند که شما می توانید با توجه به کیفیت و نوع صندلی اداری تان، از آن ها بهره بگیرید. دقت داشته باشید که این قطعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید بی کیفیت باشد.

در صورت کیفیت نداشتن مکانیزم؛ شما مجبور به تعمیر صندلی خواهید شد و باید هزینه های زیادی را بابت تعویض قطعه، بپردازید. ممنون از این که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید؛ امیدواریم مطالب ذکر شده به میزان کافی برای تان مفید بوده باشد.